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You are here: FRIAS Fellows Fellows 2016/17 Dr. Henning Hufnagel

Dr. Henning Hufnagel

Every year, approximately 50 Fellows are invited to work on their projects at FRIAS for 2 to 12 months in an intellectually stimulating environment. Fellows that have already been at FRIAS before can return to FRIAS for 2 to 6 weeks within the framework of the Alumni Programme, for example in order to finish a project. Furthermore, junior and senior researchers are regularly invited as guest researchers.

Schätz

Our Research Focus profited enormously from the international team of Fellows and guest researchers at FRIAS.

Prof. Dr. Tobias Schätz, ERC Consolidator Grant 2015, Research Focus Quantum Transport 2014/15

University of Freiburg
Romance Philology (French, Italian)
Junior Fellow
May 2011 - October 2014

Room 02 016
Phone 0761/203-97318
Fax 0761/203-97420

CV

Since May 2011 Junior Research Fellow at the Freiburg Institute for Advanced Studies, School of Language and Literature. 2009-2011 Assistant Professor, Freie Universität Berlin, Department of Romance Languages and Literatures. 2005-2009 PhD on Giordano Bruno’s dialogues, Interdisciplinary Research Centre „Performing Cultures“, Freie Universität Berlin. 2005 Visiting Fellow at Harvard University. 2003-2004 Fellow at the international „Studienkolleg zu Berlin”. 1998-2005 Studies of Italian, French and Philosophy at Heidelberg, Paris, Scuola Normale Superiore/Pisa and Berlin. Scholarships from the German National Academic Foundation, the Hertie Foundation, the German Academic Exchange Service and Freie Universität Berlin.

 

Selected Publications

  • Ein Stück von jeder Wissenschaft. Gattungshybridisierung, Argumentation und Erkenntnis in Giordano Brunos italienischen Dialogen, Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2009.
  • (ed., with Anne Eusterschulte), Turning Traditions Upside Down. Rethinking Giordano Bruno’s Enlightenment, Budapest/New York: CEU Press, 2013.
  • “Einmal Mercurio und wieder zurück. Zur Selbstkonstruktion des Philosophen in Giordano Brunos Dialogen”, in: Gunter Gebauer/Ekkehard König/Jörg Volbers (Eds.), Selbst-Reflexionen. Performative Perspektiven, München: Fink, 2012, pp. 233-248.
  • “Verità e evidenza. Forme e funzioni del dialogo nelle opere italiane di Giordano Bruno”, Rinascimento LI (2011), pp. 291-311.
  • “Glück in Venedig. Ausformungen einer utopischen Chiffre bei französischen Konservativen: Chateaubriand, Barrès, Morand”, in: Barbara Ventarola (Ed.), Literarische Stadtutopien zwischen totalitärer Gewalt und Ästhetisierung, München: Martin Meidenbauer: 2011, pp. 155-184.
  • “Ein Esel in der Akademie. Argumentation, Erzählung und Erkenntnis in Giordano Brunos Dialogen”, in: Tobias Leuker/Rotraud von Kulessa (Eds.), Nobilitierung versus
    Divulgierung? Strategien der Aufbereitung von Wissen in romanischen Dialogen, Lehrgedichten und Erzähltexten der Frühen Neuzeit
    , München: Martin Meidenbauer:  2011, pp. 35-55.
  • Gemeinsam mit Bernd Häsner, Irmgard Maassen, Anita Traninger, “Text und Performativität“, in: Theorien des Performativen, Klaus W. Hempfer & Jörg Volbers (Eds.), Bielefeld: transcript, 2011, pp.69-96.
  • “‘Pour abréger votre chemin à l’un et à l’autre’. Plötzlichkeit in Marivaux’ La surprise de l’amour”, Germanisch-Romanische Monatsschrift 60,4 (2010), pp. 389-404.
  • “Entsubjektivierung und Objektivierungsstrategien in der Lyrik der Parnassiens”, in: Niklas Bender/Steffen Schneider (Eds.), Objektivität und literarische Objektivierung seit 1750, Tübingen: Narr, 2010, pp. 53-71.
  • “Veritas in fabula. Zur Produktion von Evidenz und Überzeugung in Giordano Brunos Dialogen”, in: Klaus W. Hempfer/Anita Traninger (Eds.), Der Dialog im Diskursfeld seiner Zeit – von der Antike zur Aufklärung, Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2010, pp. 219-239.
  • “‘Nun, Schifflein! sieh’ dich vor!’ – Meerfahrt mit Nietzsche. Zu einem Motiv der Fröhlichen Wissenschaft”, Nietzsche-Studien 37 (2008), pp. 143-159.
  • ‘Avec tous les mauvais sentiments utiles’. Paul Valéry als Leser Nietzsches”, Germanisch-Romanische Monatsschrift 58,3 (2008), pp. 299-318.
  • “Randstände der Fiktion. Leerstellen, Sammlungsbildung und die Suggestion einer Autobiographie”, in: Irina Rajewsky/Ulrike Schneider (Eds.), Im Zeichen der Fiktion. Aspekte fiktionaler Rede aus historischer und systematischer Sicht. Festschrift für Klaus W. Hempfer zum 65. Geburtstag, Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2008, pp. 273-297.
  • “‘The fine quality of uttering undeniable truth’. William Crookes und seine Researches in the Phenomena of Spiritualism”, in: Klaus W. Hempfer/Anita Traninger (Eds.), Dynamiken des Wissens, Freiburg: Rombach, 2007, pp. 269-312.
  • “Mercurio und Pedante, Dialog und Komödie. Zur Inszenierung wissenschaftlicher Autorität in der Cena de le ceneri Giordano Brunos”, in: Klaus W. Hempfer (Ed.), Grenzen und Entgrenzungen des Dialogs, Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2006, pp. 59-139.
  • “‘Ce coin obscur de pays balte’. Mythologie du ‘poste perdu’ dans Le Coup de grâce de Marguerite Yourcenar”, Zeitschrift für französische Sprache und Literatur 116,3 (2006), pp. 243-256.

 

FRIAS Research Projects

1. A fight for literary dominance. Poetry, narrative fiction and the knowledge discourses 1850-1900

When scholars analyze the discursive relation between literature and science, especially from the Enlightenment onwards, they usually draw upon narrative texts. Poetry plays a marginal role in this field. Since the age of Romanticism, its character seems to be fixed as that of the “genre of subjectivity” (Hegel). This is the situation also in 19th-century France. Accordingly, it has been shown how novelists since Balzac construct their texts by systematic reference to scientific discourse. Around 1850, however, there emerges a lyric paradigm, the “Parnasse”, whose texts also claim to reflect reality in analogy to the sciences. The project examines how the “Parnassiens” therefore enter into a fight for literary dominance with the authors of Realism and Naturalism.

2. L’écrivain et la chose publique. Ideology in literature: Céline, Pierre Drieu La Rochelle, Montherlant and Malaparte

The works of authors like Louis-Ferdinand Céline and Pierre Drieu La Rochelle, but to a certain extent also Henry de Montherlant and Curzio Malaparte, pose the problem of an ideologically charged literature. Many have wondered if there can be fascist literature with aesthetic value. I would like to reformulate the question and ask what happens if an ideological programme is inserted into narrative structures – both in fictional and non-fictional genres –, and examine how it is thus affirmed, deconstructed or modified.