Dr. Dorothee Birke
April 2008 - April 2014
Freiburg Institute for Advanced Studies
79104 Freiburg im Breisgau
Geboren 1975 in Berlin; 1995-2001 Studium der Anglistik und Germanistik an der Universität Freiburg und am Trinity College Dublin; 2002-2006 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Anglistik der Universität Gießen; 2005-2007 Geschäftsführerin des Gießener Graduiertenzentrums Kulturwissenschaften/International Graduate Centre for the Study of Culture; 2007 Promotion an der Universität Gießen (Titel der Dissertation: „Memory’s Fragile Power: Crises of Memory, Identity and Narrative in Contemporary British Novels); seit April 2008 Junior Fellow des FRIAS.
Publikationen
Bücher
- Memory’s Fragile Power: Crises of Memory, Identity and Narrative in Contemporary British Novels. Trier: WVT 2008.
- Literaturwissenschaftliche Lehr-Stücke: Konzepte und Anwendungsbeispiele für die Hochschuldidaktik, hg. mit Stella Butter und Monika Sproll, 2010, Giessener Elektronische Bibliothek. Online-Volltext
- Counterfactual Thinking - Counterfactual Writing, hg. mit Michael Butter und Tilmann Köppe, Berlin/Boston: de Gruyter 2011.
Aufsätze in Auswahl
- „Mimesis der Erinnerung“. In Astrid Erll, Ansgar Nünning (Hgg.): Gedächtniskonzepte der Literaturwissenschaft: Theoretische Grundlegung und Anwendungsperspektiven. Berlin/New York: de Gruyter 2005. 123-147. (mit Michael Basseler)
- „Fictions of Memory: Kazuo Ishiguro“. In Vera Nünning (Hg.): Der zeitgenössische englische Roman: Genres – Entwicklungen – Modellinterpretationen, Trier: WVT 2007. 101-116.
- „Nachwort“. In Thomas Hardy: Tess. [engl.: Tess of the d’Urbervilles]. München: dtv 2008. 573-581.
- „‚Shattering the blood-spattered glass ceiling’: (De)Stabilisierungen der patriarchalischen Geschlechterordnung durch die Figur des weiblichen serial killer in Literatur und Film“. In Susanne Bach (Hg.): Gewalt, Geschlecht, Fiktion: Gewaltdiskurse und Gender-Problematik in zeitgenössischen englischsprachigen Romanen, Dramen und Filmen. Trier: WVT 2010. 81-100. (mit Stella Butter)
- „Methoden psychoanalytischer Ansätze“. In Vera Nünning, Ansgar Nünning (Hgg.), Methoden der literatur- und kulturwissenschaftlichen Textanalyse: Ansätze – Grundlagen – Modellanalysen, Stuttgart: Metzler 2010, 51-70. (mit Stella Butter)
- „Geister sehen: Fotografie im Horrorfilm“. In Sabina Becker, Barbara Korte (Hgg.): Visuelle Evidenz? Fotografie im Reflex von Literatur und Film, Berlin/New York: de Gruyter 2011, 212-230. (mit Michael Butter)
- „Zur Rezeption und Funktion von „Typen“: Figurenkonzeption bei Charles Dickens“. In Lilith Jappe, Olav Krämer, Fabian Lampart (Hgg.), Figurenwissen: Funktionen von Wissen bei der narrativen Figurendarstellung, Berlin/Boston: de Gruyter 2012, 220-240.
- „Direction and Diversion: Chapter Titles in Three Mid-Century English Novels by Sarah Fielding, Henry Fielding, and Charlotte Lennox”. Studies in Eighteenth-Century Culture 2012.41, 211-232.
- „Lesen als geistiger Alkoholismus. Kommentar zu Alfred Austin“. In Bernhard Kleeberg (Hg.), Anthologie der schlechten Angewohnheiten, Berlin: Suhrkamp 2012, 284-290.
- „The Politics of ‚Realism’: Analyzing Discourses on Contemporary Literature and TV”, in Monika Fludernik/Benjamin Kohlmann (Hgg.), Proceedings des Deutschen Anglistentages 2011, Trier: WVT 2012, 385-396 (mit Stella Butter).
- „Paratext and Digitized Narrative: Mapping the Field”. Narrative 21, no. 1 (2013): 65-87 (mit Birte Christ).
Thematische Sektionen in Zeitschriften
- Paratext and Digitized Narrative (hg. mit Birte Christ, Narrative 21, no. 1 (2013))
In Vorbereitung
- Realisms in Contemporary Culture, hg. mit Stella Butter, Berlin/Boston: de Gruyter (erscheint voraussichtlich im Frühjahr 2013)
- „Challenging the Divide? Stephen King and the Problem of ‘Popular Culture’” (erscheint voraussichtlich Herbst 2013 bei The Journal of Popular Culture)
Vorträge und Panels in Auswahl
- 28.02.2010: „Das Lesen als schlechte Angewohnheit im englischen Roman des 19. Jahrhunderts“. Tagung „Schlechte Angewohnheiten. Die zweite Natur zwischen Umwelt und Selbstkontrolle“, 02.-28.02.2010, Universität Konstanz.
- 05.03.2010: „Controlling Popular Fiction: Narrative Representations of Author-Reader Relations“. Tagung „Improbable Plots? Making Sense of Contemporary Popular Fiction“, Department of Germanic and Romance Studies, 04.-06.03.2010, Universität Delhi, Indien.
- 20.03.2010: „Between Direction and Diversion: Chapter Titles in Mid-18th-Century Novels“. Jahrestagung der American Society for Eighteenth-Century Studies, 18.-20.03.2010, Albuquerque, USA.
- 06.01.2011: „New Thresholds of Interpretation? Paratexts in the Digital Age“. Panel für die International Society for the Study of Narrative bei der Jahrestagung der Modern Language Association, 06.-09.01.2011, Los Angeles, USA. (mit Birte Christ)
- 05.03.2011: „The Legacy of ‚Modernist Reading’ in Ian McEwan’s Atonement“. Symposium „Modernism, Reading, and Interpretation“, 06.-06.03.2011, University of Maryland, USA. (invited speaker)
- 21.09.2011: „The Politics of ‚Realism’: Analyzing Discourses on Contemporary Literature and TV“. Anglistentag 2011, 18.-21.09.2011, Universität Freiburg. (mit Stella Butter)
- 15.03.2012: „Doris Lessing’s Alfred and Emily: A Counterfactual Autobiography?“. Jahrestagung der International Society for the Study of Narrative, 15.-17.03.2012, Las Vegas, USA.
- 18.01.2013: „Authority and the ‚Authorial Narrator’ in the Eighteenth-Century English Novel“. Internationales Kolloquium „Narrative Concepts in the Study of Eighteenth-Century Literature“, 18.-19.01.2013, Department of Comparative Literature, Universität Turku, Finnland. (invited speaker)
Representations of Reading in the English Novel from the 18th to the 21st Centuries
Notions about the purpose and cultural status of the reading of fiction have undergone dramatic change since the early days of the novel. Once seen as a frivolous and even dangerous activity, novel reading is today predominantly regarded as a culturally valuable and itself endangered pastime.
This project analyses how novels from the 18th to the 21st centuries have self-reflexively participated in discourses about reading. It focuses on works which feature an obsessive reading character, in the tradition of Cervantes’ Don Quixote, in order to explore specific contemporary concerns about reading and their inter-relations with changing notions about education, gender, class and national identity. Particular attention is paid to the ways in which the shifting views on the purposes and effects of reading are reflected in the narrative strategies used in the individual works in order to address, instruct, move or baffle a projected readership.
Case studies include, among others, Charlotte Lennox’ The Female Quixote (1750), Jane Austen’s Northanger Abbey (1818), Ford Madox Ford’s The Good Soldier (1915) and Ian McEwan’s Atonement (2001).
Network: Foundational Concepts of Narratology
Kurzbeschreibung des Netzwerks