Avant-garde or modernism: what remains of the avant-garde project?
Wann |
21.06.2012 um 14:00 bis 23.06.2012 um 13:00 |
---|---|
Wo | FRIAS, Albertstr. 19, Großer Seminarraum |
Name | Dr. Gesa von Essen |
Teilnehmer |
universitätsoffen |
Termin übernehmen |
![]() ![]() |
organized by: Prof. Dr. Wolfgang Asholt
A vast number of conceptions of the literary and artistic evolution of the 20th century agree that while the notion of avant-garde is important, it has definitely been historicized. This is a consequence not only of the questions raised about post-modernity, but also of a different conception of time prevailing at the beginning of the 21st century. While modernity was characterised by a distancing from the past and a permanent projection into the future, the never-ending acceleration of this process produced a presentism characterised by simultaneity that became less and less dependent on the traditional temporal dimension of the so-called project of modernity. – In this context, the avant-garde occupies a singular and precarious position. Etymologically, it is a notion specifically and paradoxically situated in time and space. In order to outline the possibilities of a theory of the avant-garde beyond the alternative of failure and relativisation, the conference will examine questions and problems resulting from the current location of the avant-garde such as: what are the possibilities of “leading art back into life” (Peter Bürger) nowadays and in the era of the historical avant-garde; is the project of the avant-garde really dead, as Eric Hobsbawm states, or is there an “afterlife” of the avant-garde as a “living dead”, as Paul Mann postulates; what are the theoretical consequences of the transfer of the avant-garde to South America (Hans-Ulrich Gumbrecht); is there a new relationship between avant-garde and arrière-garde (William Marx) one century after the birth of the avant-garde?
Tagungsbericht als PDF (Erstveröffentlichung: Susanne Becker, Bericht zur Tagung "Avantgarde oder Modernismus. Was bleibt vom Avantgarde-Projekt?", FRIAS 21.-23.6.2012, in: Romanistische Zeitschrift für Literaturgeschichte, 36. Jahrgang, Heft 3/4, 2012, S. 467-475.)
Schedule:
Donnerstag, 21. Juni
14.00 Einführung
Werner Frick, Direktor des FRIAS
Wolfgang Asholt
14.30 – 16.00
- Wolfgang Asholt (Osnabrück - FRIAS)
Brauchen wir (heute) noch eine Avantgarde?
- Christine Magerski (Zagreb)
Avantgarde und Gesellschaftstheorie (Gehlen/Luhmann/Bourdieu)
16.00 – 16.30 Kaffeepause
16.30 – 18.00
- William Marx (Paris Ouest Nanterre La Défense)
Sur les présupposés avant-gardistes de la critique
- Ottmar Ette (Potsdam)
Nanotheorie. Von Lasten, Listen und Lüsten der Avantgarden nach der Avantgarde
19.00 Abendvortrag in englischer Sprache
- Antoine Compagnon (Collège de France):
Conseils aux jeunes littérateurs / Advice to Young Writers
Freitag, 22. Juni
9.00 – 10.30
- Wolf D. Schmidt (Göttingen)
Avantgardismus als Grenzphänomen integraler Ästhetik. Zur Strukturäquivalenz von Radikalmoderne und ›konservativer‹ Kunsttheorie.
- Hubert van den Berg (Poznan)
Prospective reflections of reversed projections? "Avant-garde" as a critical frame in the early 21st century
10.30 – 11.00 Kaffeepause
11.30 – 13.00
- Philippe Dagen (Paris I- HICSA - Le Monde)
Gender studies et avant-garde : l'avant garde artistique des années 70/80
- Barbara Vinken (LMU)
Mode, Avantgarde und Anachronismus
13.00 – 14.00 Mittagessen im FRIAS
14.00 – 15.30
- Hanno Ehrlicher (Augsburg)
Mode und Moderne, Modernismo und Avantgarde. Maskeraden der ästhetischen Moderne im spanischsprachigen Kulturraum.
- Age Hansen-Löve (LMU)
Ende vom Anfang / Anfang vom Ende. Späte Avantgarden in Russland.
15.30 – 16.00 Kaffeepause
16.00 – 17.30
- Éva Forgács (Art Center, Los Angeles)
The political implications of the avant-gardes in Eastern Europe
- Michael Lackner (Erlangen – Frias)
Chinesische Avantgarden: wie weit lässt sich das Avantgardekonzept globalisieren?
20.00 Abendessen
Samstag, 23. Juni
9.00 – 10.30
- Thomas Pavel (Chicago)
Avant-garde et kitch: une relecture de Clement Greenberg.
- Michael Sheringham (All Souls, Oxford)
Pratiques poétiques et perpétuation de l’avant-garde : l’exemple de Pierre Alferi ?
10.30 – 11.00 Kaffeepause
11.00 – 12.30
- Walter Fähnders (Osnabrück)
Der avantgardistische Künstler
- Ingrid Gilcher-Holtey (Bielefeld)
In der Tradition der Avantgarden? Die Antiglobalisierungsbewegung ?