Artikelaktionen

Sie sind hier: FRIAS School of Language & … Fellows Prof. Dr. Gabriele Brandstetter

Prof. Dr. Gabriele Brandstetter

Theater- und Tanzwissenschaften
Freie Universität Berlin
Jan. - März 2012

Vergangene FRIAS Aufenthalte

  • Jan. - März 2012

 

CV
 

Gabriele Brandstetter is co-director of the International Research Centre "Interweaving Performance Cultures" and Professor of Theatre and Dance Studies at Freie Universität Berlin since 2003. She is also vice-president of „Heinrich-von-Kleist-Society“, a member of „German National Academy of Sciences Leopoldina“ and a jury member for „art history, musicology, Theatre-, film- and media-studies“ of the DFG. Her research focus is on: History and aesthetics of dance from the 18th century until today, theatre and dance of the avant-garde; performance, theatricality and gender differences; concepts of body, movement and image. In 2004 she was awarded the “Gottfried-Wilhelm-Leibniz-Prize” by the DFG, and in 2011 the Federal Cross of Merit of the Federal Republic of Germany. Among her numerous book publications: Tanz-Lektüren. Körperbilder und Raumfiguren der Avantgarde (1995); ReMembering the Body (2000, co-ed. H. Völckers); Bild-Sprung. TanzTheaterBewegung im Wechsel der Medien (2005); Methoden der Tanzwissenschaft. Modellanalysen zu Pina Bauschs ‚Sacre du Printemps‛ (2007, co-ed. G. Klein); Schwarm(E)Motion. Bewegung zwischen Affekt und Masse (2007, co-eds. B. Brandl-Risi, K. van Eikels), Tanz als Anthropologie (2007, co-ed. C. Wulf) , Prognosen über Bewegungen (2009, co-eds. S. Peters, K. van Eikels); Improvisieren. Paradoxien des Unvorhersehbaren. Kunst - Medien – Praxis (2010, co-eds. H.-F. Bormann, A. Matzke)

 

 

Publikationen (Auswahl):


Monographien und Herausgeberschaften

  • Erotik und Religiosität. Eine Studie zur Lyrik Clemens Brentanos, München: Fink 1986 (= Münchener Germanistische Beiträge 33).

Rezensionen u.a. in: FAZ, 4.2.1987; Germanistik 2 (1987); S. 511, Arbitrium 1 (1988), S. 16ff; The German Quarterly, Summer 1988, S. 466 f; Germanic Review, 1988, S. 1038f; Literature, Music, Fine Arts 2 (1988), S. 151f; Poetica 3 & 4 (1989), S. 438-444.

  • Tanz-Lektüren. Körperbilder und Raumfiguren der Avantgarde, Frankfurt a.M.: Fischer 1995.
  • de figura. Rhetorik – Bewegung – Gestalt, hrsg. v. Gabriele Brandstetter und Sibylle Peters, Paderborn: Wilhelm Fink 2002.
  • Bild-Sprung. TanzTheaterBewegung im Wechsel der Medien, Berlin: Theater der Zeit 2005.
  • Schwarm(E)Motion. Bewegung zwischen Affekt und Masse, hrsg. v. Gabriele Brandstetter, Bettina Brandl-Risi und Kai van Eikels, Freiburg i.Br.: Rombach 2007 (= Scenae 3).
  • Methoden der Tanzwissenschaft. Modellanalysen zu Pina Bauschs „Le Sacre du Printemps“, hrsg. v. Gabriele Brandstetter und Gabriele Klein, Bielefeld: transcript 2007 (= TanzScripte 4).
  • Tanz als Anthropologie, hrsg. v. Gabriele Brandstetter und Christoph Wulf, München: Fink 2007. (ISBN-13: 9783770543441)

Proceedings

  • Genie – Virtuose – Dilettant, hrsg. von Gabriele Brandstetter und Gerhard Neumann, Königshausen & Neumann, Würzburg (2011)
  • Prekäre Exzellenz, hrsg. von Gabriele Brandstetter, Bettina Brandl-Risi, Kai van Eikels, Rombach, Freiburg i.Br. (2011)

Artikel

  • „Der Traum vom anderen Tanz. Hofmannsthals Ästhetik des Schöpferischen im Dialog Furcht“, in: Freiburger Universitätsblätter 30.112 (1991): Hugo von Hofmannsthal: Dichtung als Vermittlung der Künste, Freiburg: Rombach 1991, S. 37-58.
  • „Der Tanz der Statue. Zur Repräsentation von Bewegung im Theater des 18. Jahrhunderts“, in: Pygmalion. Die Geschichte des Mythos in der abendländischen Kultur, hrsg. v. Mathias Mayer und Gerhard Neumann, Freiburg i.Br.: Rombach 1997 (= Litterae 45), S. 393-422.
  • „Aufklärung und Theater der Gewalt. George Tabori und Lessings Nathan“, in: Theater gegen das Vergessen. Bühnenarbeit und Drama bei George Tabori, hrsg. v. Hans-Peter Bayerdörfer und Jörg Schönert, Tübingen: Nienmeyer 1997 (= Theatron 2), S. 319-333
  • „Ritual as Scene and Discourse: Art and Science Around 1900 as Exemplified by Le Sacre du printemps“, in: the world of music. Journal of the Department of Ethnomusicology, Otto-Friedrich University of Bamberg 40.1 (1998), S. 37-59.
  • „Defigurative Choreography: From Duchamp to William Forsythe“, in: The Drama Review 42.2 (T 160) (1998), S. 37-55. (Übersetzung von Nr. 47).
  • „‚Ein Stück in Tüchern‘. Rhetorik der Drapierung bei A. Warburg, M. Emmanuel, G. Clérambault“, in: Reliquiare als Heiligkeitsbeweis und Echtheitszeugnis, hrsg. v. Wolfgang Kemp, Gert Mattenklott et al., Berlin: Akademie 2000 (= Vorträge aus dem Warburg-Haus 4), S. 105-139
  • „Die Szene des Virtuosen. Zu einem Topos von Theatralität“, in: Hofmannsthal-Jahrbuch. Zur europäischen Moderne. 10 (2002), Freiburg i. Br.: Rombach 2002, S. 213-243
  • „The Virtuoso’s Stage: A Theatrical Topos“, in: Theatre Research International 32.2 (Juli 2007), S. 178-195.
  • „Rhythmus als Lebensanschauung. Zum Bewegungsdiskurs um 1900“, in: Aus dem Takt. Rhythmus in Kunst, Kultur und Natur, hrsg. v. Christa Brüstle, Nadia Ghattas, Clemens Risi und Sabine Schouten, Bielefeld: transcript 2005, S. 33-44.
  • „Tanztheater als ‚Chronik der Gefühle‘. Fall-Geschichten von Pina Bausch und Christoph Marthaler”, in: e_motion, hrsg. v. Margit Bischof, Claudia Feest und Claudia Rosiny, Hamburg: LIT 2006 (= tanzforschung 16), S. 17-34.
  • „Swarms and Enthusiasts. Transfers in/as Choreography“, in: parallax 46 (2008): installing the body, S. 92-104.
  • „Improvisation in Dance. Lecture/Performance with Friederike Lampert“, in: Re-Thinking Practice and Theory, International Symposium on Dance Research, Thirtieth Annual Conference Co-sponsored with CORD, 21.- 24. Juni 2007, Centre national de la danse, Paris, hrsg. v. Society of Dance History Scholars, S. 282–290
  • „Dancing the Animal to Open the Human: For a New Poetics of Locomotion“, in: Dance Research Journal, Volume 42, Number 1, Sommer 2010, Champaign (IL): University of Illinois Press, S. 2-11
  • „Political Body Spaces in the Performances of William Forsythe“, in: Performative Body Spaces. Corporeal Topographies in Literature, Theatre, Dance, and the Visual Arts, hrsg. v. Markus Hallensleben, Amsterdam/New York: Rodopi 2010, S. 57-74.

 

FRIAS-Projekt

Touching and to be Touched. Kinesthesia and Emotion in Dance
The project examines the question of how the various types of physical contact in dance are connected with the evocation of feelings. The intention is to examine the phenomenon of "movere" from a double perspective: as movement and touching of the body on the one hand, and as being moved/touched in the emotional sense on the other. Guiding questions ask about the modes of transfer – between touching, being touched and observing touch in dance. Working on the assumptions of various theories of body, emotion and senses, how are the processes of tactile touch, and being touched emotionally, interpreted? Is there a specific spectrum of emotions that is activated during these processes (within both the auditor and the practitioner)? How could the relationship of movement, touch and emotion be analyzed in connection to kinesthesia and empathy?
In three fields of inquiry - contemporary artistic dance, contact improvisation and tango - the relation between movement, contact and emotion is to be analyzed. The detailed investigation of different forms of contact in dance, in which sensor, motor and affective threads come together, demonstrates how Dance Studies can make a contribution to emotional research.